Udogodnienia w kwestiach meldunkowych
Od 1 stycznia 2013 r. zostały zmienione niektóre kwestie związane z obowiązkiem meldunkowym. Zgodnie z nowymi przepisami od nowego roku nie ma obowiązku dokonania wymeldowania w jednym urzędzie by móc dokonać zameldowania w drugim urzędzie. Wszystkie czynności związane z obowiązkiem meldunkowym załatwimy podczas jednej wizyty w urzędzie, w którym będziemy dokonywać meldunku.
Ponadto zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw z dnia 7 grudnia 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1407):
- przy dokonywania zameldowania nie ma obowiązku podawania informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz nie ma obowiązku przedkładania książeczek wojskowych,
- zniesiono sankcje karne m.in. dla obywateli polskich i obywateli UE za niedopełnienie obowiązku meldunkowego,
- termin zgłoszenia meldunku został wydłużony z 4 dni do 30 dni,
- formalności meldunkowych można dopełnić w urzędzie przez ustanowionego pełnomocnika,
- właściciele, dozorcy i administratorzy nieruchomości oraz zakłady pracy nie mają obowiązku weryfikowania dokonywania meldunku przez mieszkańców lub pracowników,
- nie ma obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów.
Ponadto od dnia 1 stycznia 2013 r. znika obowiązek zameldowania obywateli polskich oraz obywateli UE na pobyt czasowy, nie przekraczający 3 miesięcy.
Zgodnie z w/w ustawą obowiązek meldunkowy zostanie zniesiony z początkiem stycznia 2016